Gerenoveerde lokalen voldoen aan alle normen (nieuwsblad.be)

Nieuwsblad 2014-09-24

VERBOUWINGEN LOKALEN SCOUTS EN GIDSEN ZIJN KLAAR

LONDERZEEL – Groot feest bij de Scouts en Gidsen van Londerzeel op de Burcht. Daar worden de gerenoveerde en verbouwde lokalen op zaterdag 27 september om 17 uur feestelijk geopend. De volledige renovatie kostte 240.000 euro.

‘Na vier jaar, 35 bouwvergaderingen en een paar pijnlijke ruggen staat ons gerenoveerd lokaal er eindelijk’, zegt woordvoerder Jan De Maerschalck namens de Scouts en Gidsen van Londerzeel.

De werken waren nodig, omdat de vroegere lokalen verouderd waren. Ze waren bovendien onveilig door onder meer defecte gaskachels en vochtplekken. De verhuur van het lokaal lag daardoor ook al een tijdje stil.

‘Het was de bedoeling om een lokaal te bouwen dat voldoet aan de huidige normen van duurzaamheid zoals isolatie, waterrecuperatie en een energiezuinige verwarmingsinstallatie’, zegt De Maerschalck.

Financiële steun

‘We hebben nu een nieuwe dakisolatie, vloerisolatie, een volledige nieuwe verwarmingsinstallatie, een vernieuwde keuken, een grote waterput en een septische put.’

De totale kostprijs is 240.000 euro. De scouts konden rekenen op een heleboel sponsors. De grootste sponsors zijn de gemeente Londerzeel, provincie Vlaams-Brabant, Toerisme Vlaanderen, het Fonds Van Roy, Kiwanis Londerzeel en Vzw De Burcht, die samen met het bouwcomité het financiële en administratieve plaatje opvolgden. Ook vzw Logisclub en een heleboel ouders en sympathisanten staken de handen uit de mouwen.

Het lokaal werd volledig aangepast aan de normen van toegankelijkheid voor mindervaliden. Zo is er een speciaal toilet en zijn er extra brede deuren. Nu kunnen ook mindervaliden als groep een weekend in het lokaal doorbrengen. Scouts Londerzeel zelf heeft ondertussen al meer dan vijftien jaar de groep AKABE, wat staat voor Anders Kan Best. Het is een aparte groep binnen Scouts Londerzeel, die opgericht is voor jongeren met een beperking, zowel lichamelijk als verstandelijk.

Jeugdverenigingen

‘Het nieuwe lokaal zal niet alleen door onze eigen vereniging Scouts en Gidsen Londerzeel worden gebruikt’, zegt De Maerschalck. ‘We stellen onze gebouwen ook ter beschikking aan verschillende jeugdverenigingen. Zij kunnen onze lokalen huren en van de recreatieve omgeving van domein De Burcht komen genieten.’

Bij de opening op 27 september worden alle sponsors, ouders, leden en oud-leiding uitgenodigd. Om 17 uur begint de officiële opening. Om 19 uur is er het jaarlijkse streekbierencafé, dat zowel op zaterdag 27, zondag 28 als maandag 29 september plaatsvindt. Tijdens die dagen vinden ook de jaarmarkt en kermis in Londerzeel plaats.

Bron: het Nieuwsblad